Historia

Nasz kuter jest jedną z ostatnich drewnianych jednostek  typu B25.

       KUTRY RYBACKIE B-25 BUDOWANO W STOCZNI REMONTOWEJ W GDYNI W LATACH 1955-1957. PROJEKTANTEM KUTRA BYŁ INŻ.ZBIGNIEW OSTROWSKI.

KFK ZDJĘCIE 

PIERWOWZÓR SERII STANOWIŁY NIEMIECKIE KUTRY TYPU KFK (KRIGSFISCH-KUTTER) BUDOWANE SERYJNIE W CZASIE WOJNY W STOCZNI W ŚWINOUJŚCIU.STĄD OBIEGOWA NAZWA STOSOWANA PRZEZ RYBAKÓW NA OKREŚLENIE KUTRÓW TEJ SERII TO „KAEFKA”.     

PIERWOTNYM PRZEZNACZENIEM TEGO TYPU KUTRÓW BYŁ POŁÓW RYB I SŁUŻBA PATROLOWA W MARYNARCE WOJENNEJ NA WODACH PRZYBRZEŻNYCH PRZED II WOJNĄ ŚWIATOWĄ.

KFK W6

POCZĄTKOWO BUDOWANO JE W PUCKU I ŚWINOUJŚCIU.   W TYCH STOCZNIACH PO ZAKOŃCZENIU WOJNY POZOSTAŁO KILKA NIEWYKOŃCZONYCH KADŁUBÓW ORAZ PRZYGOTOWANE DO MONTAŻU STALOWE WRĘGI. WYKORZYSTUJĄC TEN MATERIAŁ , STOCZNIA RYBACKA W GDYNI (OBECNIE STOCZNIA REMONTOWA) WYKONAŁA KILKA KUTRÓW I PRZEKAZAŁA JE DO EKSPLOATACJI PRZEDSIĘBIORSTWOM ZAJMUJĄCYM SIĘ POŁOWEM RYB.

DŁUGOTRWAŁE PRÓBY NA MORZU , PRZEPROWADZANE CZĘSTO W CIĘŻKICH WARUNKACH ATMOSFERYCZNYCH , WYKAZAŁY, ŻE KUTRY TE DOSKONALE WYWIĄZUJĄ SIĘ Z ZADAŃ POSTAWIONYCH IM PRZEZ RYBOŁÓWSTWO.   ZDECYDOWANO WIĘC , ŻE TEN RODZAJ KUTRÓW ZOSTANIE PRZYJĘTY JAKO TYPOWY DLA NASZYCH PRZEDSIĘBIORSTW  PROWADZĄCYCH POŁOWY.

W CIĄGU KILKU LAT STOCZNIA REMONTOWA W GDYNI UNOWOCZEŚNIŁA KUTRY KFK (STARA NAZWA), KTÓRE OZNACZONO SYMBOLEM „ B-25” . KSZTAŁT KADŁUBA POZOSTAŁ JEDNAK NIEZMIENIONY.

MODYFIKACJE ZASADNICZO SPROWADZAŁY SIĘ DO :

  • DOBUDOWANIA TAK ZWANEJ DZIOBÓWKI SŁUŻĄCEJ ZA MAGAZYN
  • WYKONANIE WSZYSTKICH NADBUDÓWEK ZE STALI
  • ZASTĄPIENIE WANT WSPORNIKAMI Z RUR STALOWYCH.

NADBUDÓWKI I OWRĘŻENIE TYCH KUTRÓW SKONSTRUOWANO ZE STALI , A Z DREWNA DĘBOWEGO, KTÓREGO NIEDOBÓR BYŁ BARDZO ODCZUWALNY W GOSPODARCE NARODOWEJ , WYKONANO JEDYNIE ZESTAW TRZONOWY . POSZYCIE BURT WYKONANO Z DREWNA SOSNOWEGO, IMPREGNOWANEGO IKONSERWOWANEGO PRZECIW PASOŻYTOM DREWNA. WYSOKI , KRYTY DZIÓB KUTRA  DOBRZE ZABEZPIECZAŁ PRZEDNIĄ CZĘŚC POKŁADU PRZED FALĄ.

NAD RUFĄ ZBUDOWANO POKŁAD, NA KTÓRYM UMIESZCZONO ŁÓDŹ RATUNKOWĄ .  POMIESZCZENIA ZAŁOGOWE ZNAJDOWAŁY SIĘ NA DZIOBIE (4 KOJE) , ORAZ W CZĘŚCI RUFOWEJ ( 4 KOJE ).   KABINĘ SZYPRA USYTUOWANO ZA STERÓWKĄ. Z MESY PROWADZIŁY WEJŚCIA DO STERÓWKI, KUCHNI, NA POKŁAD ORAZZEJŚCIE DO MASZYNOWNI I RUFOWEGO POMIESZCZENIA ZAŁOGOWEGO.

NA KUTRZE ZAINSTALOWANO WSZYSTKIE URZĄDZENIA TECHNICZNE NIEZBĘDNE DO PROWADZENIA POŁOWÓW NARZĘDZIAMI CZYNNYMI ( WŁOK, TUKA ) LUB BIERNYMI (PŁAWNICE ). DWUBĘBNOWA WINDA TRAŁOWA BYŁA NAPĘDZANA OD SILNIKA GŁÓWNEGO POPRZEZ PRZEKŁADNIĘ PASOWĄ.

WINDA TRAŁOWA MIAŁA UCIĄG 4 TONY, PRZY SZYBKOŚCI WYBIERANIA LIN 30 m/min , A POJEMNOŚC BĘBNÓW WYNOSIŁA 800m LINY O ŚREDNICY 14 mm.

OPRÓCZ SERYJNIE BUDOWANYCH KUTRÓW RYBACKICH „B-25” PRZEZNACZONYCH   DO POŁOWÓW WYKONANO TEŻ KILKA JEDNOSTEK DO CELÓW SPECJALNYCH:

  • STATEK DOZORCZY „ KONTROLER 1 ‘’ DLA GŁÓWNEGO URZĘDU MORSKIEGO
  • STATEK RATOWNICZY „ R-1”     DLA RATOWNICTWA OKRĘTOWEGO
  • STATEK BADAWCZY   „ IMOR ‘’   DLA MORSKIEGO INSTYTUTU RYBACKIEGO

 

W LATACH 1955-1957 STOCZNIA REMONTOWA W GDYNI ZBUDOWAŁA 18 KUTRÓW TYPU B-25   W TYM W ROKU 1957 KUTER GDY-50 , KTÓRY DO ROKU 1995 BRAŁ CZYNNY UDZIAŁ W POŁOWACH NA MORZU PÓŁNOCNYM I BAŁTYKU, A OBECNIE PO PRZEBUDOWIE ZACUMOWANY PRZY NABRZEŻU POMORSKIM , STANOWI ATRAKCJĘ   TURYSTYCZNĄ I JEST OSTATNIM ŚWIADECTWEM RYBACKICH TRADYCJI GDYNI.

DSC00298

KUTER RYBACKI GDY 50

Typ B-25 Stocznia Remontowa w Gdyni Rok budowy 1957

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA:

JEDNOSTKA O BUDOWIE KOMPOZYTOWEJ

NADBUDÓWKA I OWRĘŻENIE STALOWE , POSZYCIE BURT Z DREWNA SOSNOWEGO

ZESTAW TRZONOWY Z DREWNA DĘBOWEGO

WINDA TRAŁOWA UCIĄG                          –   4 t

SZEROKOŚĆ                                                    –   6,41 m

DŁUGOŚĆ CAŁKOWITA                               –     23,64 m

WYS. BOCZNA                                               –       2,98 m

ZANURZENIE MAX.                                       –       2,41 m

POJEMNOŚĆ ŁADOWNI                            –       55 m³

POJ. ZBIORNIKA PALIWA                        –     12,2 m³

POJ. ZBIORNIKA WODY SŁODKIEJ      –         3,0 t

POJEMNOŚĆ BRUTTO                                 –         82 RT

NOŚNOŚĆ                                                     –         53 t

SILNIK (3 CYL. VOLUND)                           –         210 KM

PRĘDKOŚĆ                                                     –          9 węzłów

ZAŁOGA                                                        –        10 osób

AUTONOMICZNOŚĆ PŁYWANIA               –         15 dni